Je Bratislava egocentrické mesto?

Autor: Lukáš Jančúch | 15.1.2018 o 21:15 | Karma článku: 3,62 | Prečítané:  1173x

Jedna vec je prvý pocit z nového mesta. Druhá vec je spokojnosť voľby tam pracovať, žiť, zakladať rodinu, čerpať novú energiu. A tretia pocit spokojnosti, celkovej hrdosti na mesto, hlavne preto, akí ľudia tam žijú.

Egocentrizmus pramení totiž zo zahľadenosti do seba samého a odmietania nových možnosti z titulu pýchy a nadutosti, že my sme najlepší.

Ak totiž nie ste zadubený, kvapku svetaznalý, nerobí Vám problém odhodiť predsudky, tak vtedy viete porovnať to, čo máme v hlavnom meste a čo mame v rámci celého Slovenska.

Nebudem a ani nechcem hodnotiť služby (taxikárov, čašníkov), ceny, kvalitu kultúry, prístup a ochota k ľuďom, lebo každý ma iné skúsenosti s hlavným mestom a zvyškom SR, takého veci sa ani hodnotiť relevantne nedajú, je to skôr o emóciách a skúsenostiam v hlavnom meste. Ale všeobecné sú služby na vzostupe a určite je to lepšie s taxikármi ako pred 10 rokmi. :) No s čašníkmi v BA ani nie, ale to je celoslovenský trend, keďže majitelia aby ušetrili najímajú najmä brigádnikov-študentov, čo je potom dlhodobé zrkadlo kvality služieb v SR.

Prvotný dojem (turista SR a tiež cudzí) z hlavného mesta hodnotí štandardne. Cez nevybudovanú a zastaralú železničnú a autobusovú stanicu. Úprimné poviem, že sa za ne hanbím, keď vidím cudzincov vystúpiť na železničnej stanici a tie pohľady ako si ju obzerajú zvonku. Nech sa na mňa nikto neurazí, ale Košice dávno predbehli Bratislavu. Krásne vybudované električkové zastávky, kde človek nezakopáva do jám, usporiadaná infraštruktúra, každá zastávka v meste vyzerá ako nove električkové zastávky v Petržalke z roku 2017. Proste pocit, že tie peniaze tam naliate boli. Bratislava je stále ohľadom tohto pozadu, ale určite má lepšie zalátané jamy a vyasfaltované nové úseky ako 2 roky dozadu, možno vďaka voľbám v roku 2017.

A nielen Košice, ale aj Banská Bystrica, Poprad, Trnava majú na úrovni stanice a nemusia sa za ne hanbiť ani pred cudzincami.

Čo sa týka dopravy celkovo, musíme naše hlavné mesto obhájiť iba v tom, že Bratislava ma smolu, že je tepnou národnou aj medzinárodnou, preto stále zápchy sú už pár rokov pravidelnosťou a všetci čakajú na obchvat, ktorý to ma vylepšiť.

Niektorí argumentujú, že sa to oveľa nezlepší, ale túto situáciu tu nemieniť rozpisovať. Nikoho neprekvapí ranná cesta zo Šamorína do práce v BA, ktorá trvá cca 1,5 hodiny až 2 hodiny, pričom vzdialenosť je cca. 25 km. Podobne ste na tom ak cestujete z alebo do mesta Pezinok, Senec.

Samozrejme, obyvatelia BA nemôžu za koncentráciu dopravy v BA. Za toto dlhodobé neriešenie môže vedenie mesta a všetky vlády od roku 1993, ktoré zaspali dobu. Je pekné, že sa stavajú rôzne úseky diaľnic po celej SR, no hlavné mesto ma byť topka aj pýcha dopravy, obchvatov a systému dopravy, ktoré bohužiaľ teraz lusknutím nezmeníme. Výnimkou je zrekonštruované letisko. Žiadne hlavne mesto v EU nemá nedokončený, nerealizovaný a ani v začiatkoch sa budujúci obchvat a diaľničné systémy tak v plienkach ako Bratislava.

 Viac si môžete prečítať na tému racionálnych riešení dopravy a projektov v BA od pána blogera Oravca v seriáli Nepríčetné mesto.

Avšak pohľadu možnosti zarobiť peniaze pre podnikateľov, nepodnikateľov, hercov, finančné ústavy, média ale aj štátnú sféru bude Bratislava topka v možnostiach uplatnenia sa, pretože je v nej sústredená obrovská sila ponuky, dopytu, kúpyschopnosti, koncentrácie pracovnej sily, nápadov, pracovných mítingov, školení. A preto egocentrizmus v oblasti pracovných možností je na mieste a je pochopiteľný. V tomto musíme Bratislave závidieť. V rámci športu čakáme no nový národný futbalový štadión, ktorý asi ako jediná krajina v EU nemáme dokončený, ale za to samotné mesto nemôže.

Na druhej strane si musíte uvedomiť, že ak tu chcete začať podnikať od nuly, konkurencia je tu väčšia oproti zvyšku SR a môže Vás udupať v porovnaní s iným mestom v SR.

Firmy ako IBM, DELL, Enell, VW a množstvo iných hľadajú stále nových zamestnancov a takéto možnosti vo zvyšku SR nenájdete. Nehovoriac o štátnej správe (ministerstva, úrady), kde v SR pracuje na 1000 obyvateľov cca. 37 úradníkov, takže v Bratislave ich je asi 400*37= 14 800, aby ste mali bližšiu predstavu. To správne pracovne tempo, ruch, ale aj napätie a stres, čakanie a povinná "trpezlivosť" na cestách je tu od pondelka do piatka cítiť všade, ale to už pomaly v každom meste.

Áno, pocit stresu a celkovej nálady z daného mesta je daný najmä tým, čí v ňom vykonávate nejakú stresujúcu činnosť, najmä prácu. Na druhej strane, či Vás mesto neobmedzuje vo Vašom osobnom a pracovnom rozvoji a či viete v danom meste vypnúť, vychutnať si ho vo voľnom čase (prechádzky mesto, bicykel okolie, bohaté kultúrne programy, nové športové projekty), cítite premenu mesta a nie zaostalosť (kultúrne centra, posedenia, programy pre deti) a viete načerpať v ňom novú energiu je pre väčšinu ťažké zistiť, pretože väčšina z náš prežije v jednom meste takmer celý život a nemá možnosť tak porovnávať. No dnes najmä mladí sa presúvajú za prácou a porovnávať vedia a tí skôr vnímajú Bratislavu ako pracovnú príležitosť a zdôveria sa, že novú energiu dobijú skôr cez víkend doma, ako v BA, pretože BA je pre nich synonymom práce a cez víkend ich nič nedrží v meste.

A tak má Bratislava podľa mňa najväčšiu výhodu a zároveň sa nemôžem ubrániť pocitu a všeobecnej nálady, že Bratislava stále ostáva len ako výhodné mesto na ponuku práce a zarábanie peňazí spomedzi všetkých miest SR. Z osobných skúseností ale aj z x rozhovorov s x ľuďmi mi príde ako mesto, ktoré ľudia radi využijú len na prácu, pričomaj cudzinci ju berú tiež ako tranzitné mesto medzi medzi ďalšími destináciami a strávia tu max. 2 noci. To hovorí za všetko o ponuke mesta pre cudzích. Áno, mnohí mi to budú vyčítať, pretože rôznych posedení, malých kultúrnych programov je každý deň v meste dosť.

No s reálnym dlhodobým využitím mesta na zábavu a oddych je to horšie. Teraz asi nahnevám par ľudí, ale všetci hovoria o Dunaji (hrádza, beh, bicykel, prechádzky), každý sa fotí najmä z Eurovei s výhľadom na Dunaj a väčšina z náš Bratislavu vníma iba ako pekný pohľad z nábrežia Dunaja na most SNP v pozadí s bratislavským hradom. Na tento pohľad som ako Slovak pyšný. A naozaj sa mi páči aj Železná Studienka - príroda, jazierko, výstup na Kamzík :) a ešte IKEA, keďže je jediná v SR. :)

Čo sa týka vody spomeniem aj Zlaté piesky, ktoré sú pekné, no aj s pekným výhľadom na kamióny na diaľnici. Umelé nádrže Štrkovec a Dráždiak sú skôr pre okolitých obyvateľov panelákov a návštevník sa k nim bežné nedostane, navyše v ich okolí sú samé paneláky a doprava. Niečo čisté (okrem hrádze na Dunaji) v rámci veľkého parku bez dopravy a panelákov v Bratislave nájdete len ďalej od mesta.

V rámci medzinárodnej bonifikácie porovnávania hlavných miest sa Bratislava už takmer vyrovnáva Varšave, ale vždy neprekvapujúco zaostáva za Viedňou a Budapešťou. Áno, Viedeň a Budapešť sú 2x, 3x väčšie mestá. No napr. s cenami bytov je to ešte horšie ako v Prahe a porovnateľne vysoké ako vo Viedni, kde sú platy 3x vyššie ako v BA.

                                                      Aktuality.sk (OECD, nehnutelnosti.sk)

Keby sme brali do úvahy priemernú cenu za m2 v Bratislave za 2000€/m2 a vo Viedni vrchnú hranicu 3000€/m2, tak Viedenčan pracuje na byt s rozlohou 60m2 necelých 50 mesiacov a Bratislavčan na rovnaký byt necelých 94 mesiacov, číže raz toľko...ale to je v rámci SR predražená slovenska realita, kvôli našim nízkym platom.

Ďalšie informácie, porovnania v linkoch.

http://www.pluska.sk/rady-tipy/rebricek-top-miest-zivot-svete-ktore-je-najlepsie.html

http://style.hnonline.sk/byvanie/849287-dvojizbove-prazske-byty-su-aj-lacnejsie-ako-v-bratislave-pozrite-si-aktualne-ceny

https://aktualne.atlas.sk/bratislava-vs-praha-slovaci-maju-drahsie-skoro-vsetko-od-potravin-az-po-byty/ekonomika/ekonomika-v-eu/

 

Záver:

Bratislavčania, ktorí jazdia cez víkendy len na nákupy a za zábavou do Viedne, do Parndorfu, do Maďarska, a taktiež cezpoľní pracujúci v BA, ktorí absolvujú cestu cez Slovensko k rodičom na nedeľňajší obed: Ak Vám to finančná situácia dovoľuje, vyberte sa častejšie aj na sever a východ našej krajiny, a nielen do Tatier a Tatralandie. Pozrite si, ako sú vybudované námestia a centrum mesta v Trnave, Banskej Bystrici, Košiciach, Žiline, ale aj inde, ich historické zóny, porovnajte si ľudí, pivko, dobré jedlo. Nehodnoťte mesto len podľa výšky parkovania v centre mesta, alebo podľa vzdialenosti od BA.

Vieme a je to krutá realita, že na Slovensku máme slabé služby a tí čo majú peniaze absolvujú výlety autom, kúpania, lyžovačky v Češku, Rakúsku, Poľsku, Maďarsku.....no postupne sa to vylepšuje a mnohé lokality v SR prekvapujú už teraz.

Skúste sa plaviť na loďkách v jaskyni Domica, alebo na pltiach na Oravskom Podzámku. Absolvujte prehliadku Trenčianskeho hradu aj osobne s rodinou, nielen pohľadom z diaľnice. Mnohí ani netušia, že na hrade sú pravidelne prehliadky, navyše aj nočné prehliadky. Ak už vycestujete niekam opýtajte sa ľudí v novej destinácii čí už na železničnej stanici, alebo na námestí, kam by oni išli vo svojom meste, keby tu mali stráviť 2 dni.

Využite stránky ako napr.: kamdomesta.sk na kultúrny relax vo svojom meste, ale aj v navštívenom cudzom meste. Inšpirujte sa stránkami ako napr.: krasneslovensko.eu. alebo sdetmi.com a naplánujte si svoj víkend a prázdniny. Ak ste vášnivý turista tak potom stránka napr.: kamnavylety.sk je stvorena pre Vás. (tipy na túry). Stránky nie sú tvorené podnikateľmi za účelom zisku, ale ako skutočný námet na objavovanie toho, čo máme na Slovensku.

A nebojte sa mestu a atrakcií udeliť ohodnotenie a spätnú väzbu mailom, ratingom alebo telefonicky cez ich oficiálnu stránku, skvalitňujeme tým naše služby v SR a ostatní sa nechajú motivovať. Iba tak sa môžeme učiť, spoznávať aj iné mesta a kúty SR, dopredu neodsudzovať, dávať za pravdu novým skutočnostiam a názorom.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Víťazný február nepriniesol spravodlivejšiu spoločnosť

Funkcionári nakupovali v lepších obchodoch.


Už ste čítali?