reklama

Podvody Nadnárodnych Korporácií. Kto sa prizna skôr?

V roku 2017 sa automobilky VW, Daimler, BMW pravdepodobne budú predbiehať v tom, kto sa priznal skôr vo veci kartelovej dohody z 90-tych rokov.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Údajná kartelová dohoda totiž zvýhodňovala automobilových gigantov a navyše mala ničiť konkurenciu v ich odvetví. Nemecké korporácie VW, Daimler a BMW sa mali údajne ešte v 90-tych rokoch dohadovať na cenách montovaných dieloch, ale aj na systémoch čistenia výfukových plynov a spoločne mali vyberať aj dodávateľov, čo malo znevýhodňovať ďalších dodávateľov. Samozrejme, kartelová dohoda znevýhodňovala aj koncového spotrebiteľa, ktorý mohol platiť za automobil nižšiu cenu, ak by kartelová dohoda neexistovala a výrobcovia by sa snažili znižovať ceny komponentov v zdravom konkurenčnom prostredí.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Spoločnostiam hrozia vysoké miliardové pokuty, pričom v USA je kartelová dohoda považovaná za trestný čin a súdne spory automobiliek s dodávateľmi ako aj spotrebiteľmi môžu mať dlhé dohry.

Navyše začína noblesná súťaž úprimnosti spomenutých hriešnikov. Európska Komisia môže pokutu významne okresať, alebo aj odpustiť, ak status prvého hriešnika, ktorý bude svedčiť a pomohol usvedčiť aj ostatných hriešnikov z kartelu uzná EK jednej z automobiliek. Už teraz to vyzerá na mastné pokuty od úradov v EU a USA. Ak sa pridajú podvedení zákazníci a ich početné žaloby, pokuty automobiliek môžu narásť do veľkých výšok a mnohé súdne spory môžu vyčerpávať automobilky roky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Otázkou zostáva: či nás prekvapuje to, ze k niečomu takému mohlo dôjsť uz v 90.tych rokoch. A či si nerobíme veľké ilúzie o spravodlivom trhu s "korektnými pravidlami", nielen v EU. Podvody v ľudskej činnosti sú badatelné od počiatku ľudstva, ale dnes podľa mňa platí pravidlo, že čím väčší gigant, tým tvrdšie obchodné praktiky zavádza a praktizuje, aby "chudobné koncerny bez zisku" mohli obstáť v ťažkých podmienkach na konkurenčnom trhu a prežívať za cenu drahších výrobkov na úkor nás spotrebiteľov.

Ešte dôležitejšie je načasovanie: Mňa vždy fascinuje načasovanie odhalenia podobnych nekalých praktik a podvodov. Pokuty od EU totiž môžu pre spomínané 3 automobilky vyletieť až do výšky 40 mld. eur. Ak by som sa mal vyjadriť cynicky, tak v prípade zaplatenia pokút môže EU vykryť najbližšie výpadky príspevkov Británie z titulu Brexitu, kde Británia ročne prispievala do kasy EU cca. 15-20 mld. eur. Takže každá zaplatená pokuta, ktorú môže EU zinkasovať je veľmi dobrá záplata za výpadok príspevkov Británie. Netvrdím, že pokutovanie a odhaľovanie vinníkov súvisí len s Brexitom. Skôr zastávam názor, že pár mocných a kompetentných už nevie ďalej tolerovať obrovské zisky nielen automobiliek, ale aj bank, IT sektora a to všetko ako vždy na úkor obyvateľstva, ktorému zostávajú splácať úvery, pritom obyvateľstvo (okrem 8-10% najbohatších sveta) je neustále vymačkávané najmä nadnárodnými korporáciami, ktoré majú vysoké zisky. Korporátne dane sú samozrejme nepopulárne a ich zvyšovanie o pár desatín percent neukrojí nadnárodným korporáciám z vysokých ziskov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pritom vina automobiliek je evidentná. Ako je zrejmé, v nedávnom nemeckom teste 75 dieselových motorov (test 2017) prešli testami iba 4 motory. Automobilky, ktoré údajne tvorili kartelové dohody už v 90.rokoch. a doteraz softwarovo podvádzali na emisiách výfukových plynov, si tak možno až 25 rokov uľahčovali podmienky na trhu a v náväznosti na to zarábali stovky miliónov eur (za 25 rokov).

Pozrime sa napríklad na také AUDI A8, 4.2TDI: normu Euro 6 prekročilo v spomínanom teste ADAC až 18-násobne.Som zvedavý aký softvér a katalyzátor teraz naordinujú nemeckí inžinieri A osmičke so 4-litrom, aby skrotili emisie z 1400 mg oxidu dusíka na 80mg spĺňajúcich normu Euro 6.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A ešte k tomu aj dvojitá kvalita......teraz iba potravín.

Spotrebitelia o dvojakej kvalite vedia minimálne 10 rokov. Z prieskumov, z praxe.

Korporácie ako Nestle, Mondelez, Coca-Cola Company určite vedia o tomto pre nich "nevyhovujúcom probléme" podstatne dlhšie, kedže kvalita zložiek a prísad je geograficky rôzna. Kým v rakúskej cole je viac pravého cukru a u nás iba náhrady cukru, v nutelle v SR mame zasa menej kakaa a viac rastlinných tukov ako susedia v Rakúsku. O pracích praktikách východnej Európy na nižších teplotách nemusíme debatovať. :)

A práve preto už teraz kompetentní v EU majú na stole určite viac podobných prípadov, vždy ide len o načasovanie. Možno neskôr sa dozvieme, že komponenty a prvky interiéru v autách VW, AUDI a BMW sú u nás iné ako interiér brata jazdiaceho po nemeckých diaľniciach. Nevieme, kedy to bude.

Načasovanie necháme na......ako vždy na EU.

Lukáš Jančúch

Lukáš Jančúch

Bloger 
  • Počet článkov:  13
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Nevyriešené témy nielen ekonómie a ich zjavná jednoduchosť ma odsudzujú na ich ďalšie študovanie a pomenovanie tým správnym menom. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu